En sirkulær figur med seks ikoner – checkmarks, pil som krøller seg, et paragraf symbol, en clipboard, justis vekt, og snakkebobler, som representerer ulike sider ved retts-systemet.

Strukturere og samle alle relevante dokumenter og bevis

Når man står overfor en juridisk situasjon, er det avgjørende å være godt forberedt før man kontakter en advokat. En av de viktigste forberedelsene man kan gjøre, er å strukturere og samle alle relevante dokumenter og bevis. Dette kan ha flere fordeler:

  1. Effektivitet: Ved å ha alle dokumenter og bevis organisert på forhånd, kan advokaten raskt få en oversikt over saken. Dette sparer tid og gjør det mulig for advokaten å gi mer presise råd. Advokaten kan enkelt laste opp egne svar og sammendrag til deg rett i løsningen, slik har du alt samlet på ett sted. Ved bytte av advokat gir dette deg en mye enklere og tidsbesparende onboarding.

  2. Alltid oppdatert: Mange juridiske konflikter pågår over lengre tid. Ved å kontinuerlig laste opp eller skrive ned hendelser, vil saken din alltid være oppdatert og du slipper arbeidsøkter for å oppdatere egen sak.

  3. Klarhet: Når dokumenter og bevis er godt strukturert, blir det lettere å forstå sakens detaljer. Dette kan bidra til å unngå misforståelser og sikre at alle viktige aspekter blir tatt i betraktning.

  4. Styrke saken: En godt dokumentert sak kan være mer overbevisende. Ved å presentere klare og organiserte bevis, kan man styrke sin posisjon og øke sjansene for et gunstig utfall. I løsningen kan man også skrive ned hendelser i sanntid (dagbok over relevante hendelser), som er et viktig prinsipp når det kommer til å huske ting riktig – man glemmer, eller blander ofte hendelser dersom de blir gjengitt etter lang tid, og slik kan de bli mindre relevante.

  5. Forberedelse til rettssak: Hvis saken går til hovedforhandling, vil en god organisering av dokumenter og bevis være uvurderlig. Det vil også gjøre egne forberedelser til rettsak og partsforklaring mye enklere for deg.

  6. Redusere kostnader: Ved å gjøre en del av forarbeidet selv og lese seg opp på generell og grunnleggende informasjon, kan man redusere tiden man bruker med advokaten, samt ha et bedre grunnlag for mer konstruktiv og effektiv dialog når man møtes. Dette kan bidra til å redusere kostnadene for juridisk bistand.

  7. Korte svarfrister: Noen ganger har man kort svarfrist på å svare motparten, for å unngå ufordelaktige beslutninger. Da er det verdifullt å kunne oppdatere egen sak raskt, og enkelt finne tilbake til relevante dokumenter og hendelser for kontekst. Slik har man mulighet for å kunne gi et opplyst og godt svar.

  8. Beholde kontrollen: Ved å ha oversikten selv, mister man ikke kontrollen over saken. Man har full innsikt i alle detaljer og kan dermed ta bedre informerte beslutninger. I Juber har man har også kontroll over hvem man deler saken med (gi og trekke tilgang – f eks ved bytte av advokat), og kan enkelt koble på psykolog eller andre relevante instanser ved behov. Slik sett vil behovet for å måtte forklare seg flere ganger bli redusert og den man kobler på får raskt oversikt.

Alt materiale som lastes opp som bakgrunnsinformasjon eller dokumentasjon, er ikke nødvendigvis direkte juridisk relevant. Advokaten vil derfor gjøre et faglig og strategisk utvalg fra tidslinjen for å belyse saken på den mest effektive og hensiktsmessige måten.
Dette betyr ikke at materialet du har lastet opp er uten verdi – det kan fortsatt være nyttig for din egen oversikt og forståelse av saken.